Stal sprężynowa

50HS / 1.5026


Stal sprężynowa chromowo-krzemowa, o dość dużej hartowności. Stosuje się ją na silnie obciążone sprężyny o wytrzymałości Rm do 1500 Mpa, zwłaszcza na resory i sprężyny pojazdów mechanicznych, drążki skrętne. Spawania nie stosuje się.

50HS / 1.5026 - odpowiedniki wg norm
PN W. nr EN AISI Rosja Inne Inne
50HS 1.5026 - - - - -
50HS / 1.5026 - skład chemiczny [%]
C Si Mn Cr Mo Ni V W S P
0,45 0,8 0,3 0,9 - Max - - Max Max
0,55 1,2 0,6 1,2 0,4 0,03 0,03

Twardość:

w stanie zmiękczonym

270 HB

Rm

1320 MPa

Re

1180 MPa

Procesy technologiczne:

spawanie

NIE

kucie

TAK

walcowanie

TAK

azotowanie

NIE

hartowanie

TAK

temp. 840 - 860 ° C - olej

odpuszczanie

TAK

temp. 500 - 540 ° C

do góry

50HF / 1.8159


Stal sprężynowa chromowo-wanadowa na sprężyny o wytrzymałości do 1650 Mpa, o dużych przekrojach, zwłaszcza na resory i sprężyny pojazdów mechanicznych silnie obciążone, wałki skrętne do 40 mm średnicy. Stal charakteryzująca się małą skłonnością do odwęglania powierzchniowego o znacznej hartowności, nie nadająca się do spawania.

50HF / 1.8159 - odpowiedniki wg norm
PN W. nr EN AISI Rosja Inne Inne
50HF 1.8159 50CrV4 6150 50ChFA 15260 -
50HF / 1.8159 - skład chemiczny [%]
C Si Mn Cr Mo Ni V W S P
0,46 0,15 0,5 0,8 - Max 0,1 - Max Max
0,54 0,4 0,8 1,1 0,4 0,2 0,03 0,03

Twardość:

w stanie zmiękczonym

269 HB

Rm

1280 MPa

Re

1080 MPa

Procesy technologiczne:

spawanie

NIE

kucie

TAK

walcowanie

TAK

azotowanie

NIE

hartowanie

TAK

temp. 840 - 860 ° C - olej

odpuszczanie

TAK

temp. 480 - 520 ° C

do góry

65G / 1.1260


Stal sprężynowa na sprężyny o małych przekrojach, podkładki sprężynujące. Stal do hartowania w oleju.

65G / 1.1260 - odpowiedniki wg norm
PN W. nr EN AISI Rosja Inne Inne
65G 1.1260 - - ~65 - -
65G / 1.1260 - skład chemiczny [%]
C Si Mn Cr Mo Ni V W S P
0,6 0,15 0,9 Max - Max - - Max Max
0,7 0,4 1,2 0,3 0,3 0,04 0,04

Twardość:

w stanie zmiękczonym

241 HB

Rm

980 MPa

Re

780 MPa

Procesy technologiczne:

spawanie

NIE

kucie

TAK

walcowanie

TAK

azotowanie

NIE

hartowanie

TAK

temp. 830 - 860 ° C - olej

odpuszczanie

TAK

temp. 480 - 520 ° C

do góry